Betongrehabilitering i garasjeanlegg
Det er fuktinntrengning i garasjeanlegget.
Ved kjøring inn i garasjene fører bilene med seg saltholdig snø og vann som suges opp i betongkonstruksjonen lengst ned mot gulvet, og forårsaker skader på betong og armering.
Når armeringen korroderer, utvider den seg og sprenger i stykker omkringliggende betong.
Avskalling og svekkelse i trykksonen gir redusert kapasitet i konstruksjonen. En betydelig reduksjon av armeringstverrsnittet vil føre til redusert bæreevne, og i sin ytterste konsekvens sammenbrudd av konstruksjonen.
Anbefalt løsning
Det anbefales å foreta en begrenset mekanisk reparasjon i tillegg til katodisk anlegg på de deler av garasjeanlegget der det evt blir påvist høye kloridnivåer i betongen.
Katodisk anlegg stopper videre armeringskorrosjon og utvikling av nye betongskader.
I overgangene mellom skillevegger/søyler og gulv (asfalt), etableres hulkiler av epoksyprimer med polyuretan. Dette vil hindre oksygentilgang og oppsuging av salter fra vann med risiko for videre nedbryting av betongen.
Det anbefales å skifte betongelementer over rørgate i garasjen.
Status
Betonganalysen er påbegynt og ferdigstillelsen av denne gir grunnlag for å fortsette på dette tiltaket.